Het online en offline platformvoor samenwerking, kennisdeling en innovatie

Verovert Brabant ook Chicago? Verkenning tijdens Route2Market

12-03-2019 0 reacties

Al voor het zevende jaar slaan Brabantse ondernemers de handen ineen op de PLMA Amsterdam. Op deze grote private label beurs ontmoeten zij inkopers uit de retail. Op initiatief van Henk Schouten peilde men bij deze themabijeenkomst of we een stapje verder kunnen gaan: de PLMA Chicago.

De Amerikaanse markt der voedingsmiddelen is groot en de economie sterk. Dat biedt perspectief voor Brabantse ondernemers met een goed product. Henk Schouten, directeur van vleesvervangerspecialist Schouten Europe, vertelt hoe zijn product op de broodjes van foodketen Subway kwam. “We zijn begonnen in Engeland, trokken toen Europa in en nu leveren we in heel Europa, het Midden-Oosten en sinds een jaar ook aan de helft van de winkels in de VS. Daar kwam Canada kortgeleden ook nog bij.” Hij vertelt de zaal hoe hij met een systeem van brokers en distributiecentra zijn eerste successen boekt in de VS, en wat zijn ervaringen met de plaatselijke markt en cultuur zijn.

VS: kansen liggen online, in foodservice en bij ‘vers’

Dat de cultuur en het koopgedrag in de VS rondom gezond voedsel heel anders is, dat valt je direct op als je in de Amerikaanse schappen neust. Waar wij groenten en fruit beschouwen als ‘vers’, kent men daar een andere definitie en omarmt bijvoorbeeld ook zuivel als ‘vers’. Wel is verse voeding een van de grootste groeimarkten in het land. Paul Houtepen (Imagro) deelt inzichten rond de laatste trends en de aard van de Amerikaanse foodmarkt. Hij schetst hoe 33% van de inwoners aangeven er soms moeite mee te hebben hun wekelijkse boodschappen te betalen, waaronder veelal generation X en millenials. Anders dan in Europa groeit de foodservice enorm. Mensen doen daarnaast steeds vaker boodschappen bij meerdere winkels, waaronder een discounter of dollar stores. Lidl en Aldi lopen zelfs een race om de meeste vestigingen in de States.

Kansen voor Europese bedrijven liggen volgens Houtepen vooral op het gebied van:

  • Foodservice, foodcomponenten en K&K
  • Lagere inkomens, jonge doelgroepen en groeiende ‘hispanic’ bevolking
  • Online producten en recepten, e-commerce is enorm in opkomst
  • Onze expertise in Europa op het gebied van private label producten en productontwikkeling
  • Fragmenteren in plaats van segmenteren: een meer gepersonaliseerd product voor een smallere doelgroep
  •  Aan de Westkust
  • Gebruik van claims rondom natuurlijk en gezond voedsel op je productverpakking

Landbouwradennetwerk en ondersteuning vanuit de RVO

Wist je trouwens dat er wereldwijd 49 Landbouwraden op Ambassades opkomen voor Nederlandse agrofoodbedrijven op de lokale markt? Ilse van Dijl (beleidsadviseur bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) praat de zaal bij over de ondersteuning van de overheid aan ondernemers die internationale ambities hebben. Ook op het gebied van beurzen worden er een aantal door de overheid gesteund. Ook tipt zij agroberichtenbuitenland.nl als informatiebron.

De RVO bied ondersteuning aan het Nederlandse MKB bij hun internationale activiteiten. Stephan van de Wall deelt zijn ervaringen als adviseur internationaal ondernemen en Business Development Coach VS. Hij stipt aan dat naast Business Development Coaches gespecialiseerd op zeer veel landen, de RVO ook diverse subsidieregelingen kent die behulpzaam zijn bij internationaal ondernemerschap. Een kleine greep hieruit: zakenpartnerscans, missie, kennis en coaching vouchers. Verder organiseert de RVO handelsmissies en beursdeelnames. In de VS zit naast de landbouwraad in Washington en groot netwerk dat bedrijven ondersteunt, onder meer 5 consulaten-generaals, 25 honoraire consulaten en een Netherlands Business Support Office in Texas. Als het gaat om de PLMA in Chicago, hoopt hij dat er minstens 15 bedrijven mee zullen gaan om het tot een succes te maken. Bedrijven die mee gaan kunnen gebruik maken van een missievoucher.

Dus: gaan we naar Chicago?

Na de do’s en dont’s van Stephan gaat er een voorzichtig rondje door de zaal. Henk Schouten is al klaar om naar Chicago te gaan, maar welke ondernemers gaan er mee? Er is twijfel of dit nog dit jaar rond kan worden gemaakt, maar open staan de aanwezigen er wel voor. Direct wordt ook een eventueel plan b geboren: het kan ook een verkenningsmissie voor de Amerikaanse markt worden met een bezoek aan de PLMA. Wie weet vinden we een van de komende jaren een ‘Brabant Pavilion’ of zelfs ‘Holland Pavilion’ terug in Chicago?

Brabantse krachten op de PLMA Amsterdam 2019

Wat in ieder geval zeker is, is dat de Brabantse samenwerking voor de Nederlandse beurs sterker is dan ooit. Op deze zevende editie van het Brabantpaviljoen vindt men maar liefst elf bedrijven! Schouten Europe, Gejo Venlo, Petfood Factory, Sauce Company, Larco foods en Danvo Bakeries zijn er wederom bij, en abbGrowers, HAK, Kaasmakerij Ozgazi, Fortified Food en Fourseason Food sluiten aan. De PLMA is op 21 en 22 mei 2019 plaats in de RAI in Amsterdam.

Lees het laatste nieuws

{"tabBasic":{"type":"items","title":"Lees het laatste nieuws","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"itemType":"3","documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","listIcon":"icon-globe","topn":"5","orderBy":"contentPage_dateVisible DESC","showAvatar":true,"showUserName":true,"filterRetweets":false,"targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":true,"pages":"164050"},"layout":{"template":"carousel","showDescription":false,"showDescriptionInList":false,"showAuthor":false,"showUserOccupation":false,"showUserOrganization":false,"showDate":true,"dateType":"classic","showImages":false,"carouselCount":"3","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":false,"carouselAutoPlay":false,"carouselDelay":"4000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}

 

0  reacties